Review Panasonic S5 II systeemcamera

Rick Ouwehand
11 maanden geleden

Erg enthousiast was ik toen ik hoorde dat de Panasonic Lumix DMC-S5 Mark II systeemcamera eraan zat te komen. Ik werk al zo'n twee jaar met de S5, een camera die ik ontzettend prettig vind. En de opvolger beloofde veel goeds. Ik heb de S5 II een tijdje getest in de Achterhoek. In deze review lees je meer over mijn bevindingen!

Bekijk de Panasonic DC S5II

De Panasonic S5 versus S5 II

Van buiten lijken de Panasonic S5 en S5 II systeemcamera erg op elkaar. Vrijwel alle bedieningsknoppen zitten op dezelfde plek, maar met hier en daar een minimale verschuiving in de layout. Persoonlijk vind ik dit niet erg. De positie van de knoppen klopt gewoon en de camera is daardoor erg fijn in gebruik. De menustructuur is vrijwel hetzelfde gebleven, met soms een kleine aanpassing van bijvoorbeeld een instelling die toch beter onder een ander tabje paste in het menu. Daarnaast is er ook wat nieuws aan Panasonic S5 II. Er is een extra ventilator toegevoegd om te voorkomen dat de camera te warm wordt tijdens het gebruik. De sensor voor de switch van LCD naar viewfinder is verplaatst van de onderkant naar de bovenkant. Een andere verandering in vergelijking met de S5, is dat bij de S5 II de micro HDMI-aansluiting nu een fullsize HDMI-poort is geworden. Als laatste vind ik dat de knoppen en dials van de S5II degelijker aanvoelen.

Specificaties van de S5 II

De grootste aanpassingen en verbeteringen zitten vooral in de specificaties van de camera. De belangrijkste upgrade is uiteraard de autofocus, hier ga ik nog verder op in. Daarnaast zijn videomogelijkheden uitgebreid met onder andere de optie om in 6K opengate te filmen. Dit betekent dat je de volle sensor benut om te filmen en dat je er achteraf bijvoorbeeld een 16:9 crop uit kunt snijden zonder kwaliteitsverlies. Dit maakt de Panasonic S5 II systeemcamera ontzettend sterk voor zowel de fotograaf als een videomaker, een echte hybride camera.

De S5 II met vernieuwde autofocus

Een veelbesproken onderwerp van deze camera is natuurlijk de stap die Panasonic heeft gezet naar het Phase Detect Autofocus systeem. De autofocus is altijd een groot punt geweest als het ging om Panasonic camera’s, maar met dit vernieuwde autofocussysteem zullen veel gebruikers van andere merken toch om een hoekje komen kijken.

Als ik denk aan mijn ervaring met de autofocus op de S5, moet ik zeggen dat ik daar als fotograaf toch altijd goed gebruik van heb kunnen maken. Ik kan niet gek veel momenten opnoemen wanneer die autofocus mij in de steek heeft gelaten. Toch merk ik een aanzienlijke verbetering op de Panasonic S5 II, zeker op het gebied van continue focus en het tracken van objecten en personen. Voor fotografie is dit al een hele verbetering en ik kan mij voorstellen dat videografen hier nog veel meer voordeel uit kunnen halen. De persoon detectie werkt erg goed. Dit is een optie die ik zelf veel gebruik, omdat ik graag een persoon als onderwerp in mijn foto’s heb. Persoonlijk houd ik ervan om zelf het scherpstelpunt te bepalen en zo de controle te behouden, maar het is fijn om te weten dat je op de persoon detectie kunt vertrouwen op de momenten dat je die wilt gebruiken.

Hetzelfde geldt voor animal detection. Dit heb ik getest tijdens het fotograferen van vogels. Wanneer een vogel goed stil zit, is dit zeker handig om te gebruiken. Echter is dit in de praktijk meestal niet het geval en is er veel beweging. Op die momenten heeft de Panasonic S5 II vaak wat langer nodig. Toch is dit iets waar de techniek op een gegeven moment ophoudt en vraag ik mij af of dit op andere systeemcamera’s veel beter is.

De Panasonic Lumix S5 II in gebruik

Tijdens een weekendje in de Achterhoek heb ik de camera in verschillende omstandigheden gebruikt. Als eerst heb ik de camera getest bij een uitdagende lichtsituatie, namelijk fel tegenlicht. De Panasonic S5 II in combinatie met het Panasonic Lumix S 35mm f/1.8 L-mount objectief ging hier prima mee om. Het dynamisch bereik van de camera is erg goed. Hierdoor durf ik vrijwel altijd iets onderbelicht te fotograferen, omdat ik weet dat ik de donkere gedeelten makkelijk terug kan halen tijdens het editen, met nauwelijks kwaliteitsverlies.

Het fotograferen van vogels is niet iets wat ik vaak doe, maar toch wilde ik mij hier aan wagen. De onderstaande drie foto’s zijn gemaakt met autofocus en zijn voor mij een bevestiging dat de automatische scherpstelling op de Panasonic S5 II systeemcamera echt goed werkt. Snel en accuraat, precies waar een fotograaf baat bij heeft. Zeker tijdens het fotograferen van onderwerpen waar je niet lang de tijd hebt.

Ook in het donker presteert de S5 II erg goed. Tijdens het maken van wat sfeerbeelden rondom een kampvuurtje wordt de camera op de proef gesteld wat betreft lastige omstandigheden, met onder andere snel wisselend licht.

De ISO durf ik zeker omhoog te schroeven. Natuurlijk krijg je last van ruis naarmate je over een ISO van +/- 2000 gaat, maar het is niet heel storend. En makkelijk weg te werken in Adobe Lightroom met de ruisreductie. Hierdoor zijn de beelden nog altijd goed bruikbaar, zeker op social media.

De bovenstaande foto bij het vuurtje is geschoten met een ISO van 8000. Door de ruisreductie verliest het beeld hier en daar wat scherpte, maar door het sfeertje en de donkere lichtomstandigheden vind ik dat in deze foto niet heel erg. Daarnaast maakte ik de foto uit de hand met een sluitertijd van 1/30e van een seconde, tijd om het dus over beeldstabilisatie te hebben!

De S5 II en beeldstabilisatie

Eigenlijk hoeft er niet veel over de beeldstabilisatie gezegd te worden. De IBIS-stabilisatie in de camera is gewoon ontzettend goed. Als je dit combineert met een objectief dat ook over stabilisatie beschikt, dan wordt bewegingsonscherpte in foto’s vrijwel altijd geëlimineerd wanneer je fotografeert met een lage sluitertijd. Voor fotografie is dit al ontzettend fijn, zeker als het wat donker wordt en je bijvoorbeeld geen statief bij je hebt.

Voor video betekent dit dat er weinig tot geen trilling zichtbaar is in je opname bij het filmen vanuit de hand. Aanvullend kun je nog gebruikmaken van een softwarematige stabilisatie voor je video’s. Maar ik adviseer dat alleen te gebruiken als het echt nodig is. Het blijven tenslotte softwarematige correcties waarbij toch sneller warping op kan treden.

Mijn conclusie over de S5 II

De Panasonic S5 II systeemcamera is op belangrijke vlakken zoals scherpstelling en video echt verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de S5. Met een zeer goede beeldkwaliteit voor zowel foto als video, is dit echt een ontzettend sterke hybride camera. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is zeer goed. Een professionele alleskunner met een goede kitlens in deze prijsklasse? Dat is iets wat je niet vaak ziet…

Naast dat ik de camera zal gebruiken voor het fotograferen van landschappen die ik deel op social media, voel ik mij er zeker comfortabel bij om de foto’s als kwalitatieve prints aan te bieden. En er zowel foto’s als video’s mee te maken voor klanten en dus professioneel gebruik. Als voormalig Panasonic S5 gebruiker ben ik zeker tevreden met deze upgrade. De S5 was voor mijn manier van fotograferen al een zeer geschikte camera en met de verbeteringen die in de S5 II zijn verwerkt blijven er eigenlijk geen grote punten over die ik graag nog anders had gezien.

Als ik echt op zoek zou moeten naar punten waardoor ik denk dat de camera nog beter wordt, zou ik het volgende als verbeterpunten noemen:

• Optie om (sommige) knoppen te verlichten zodat je die makkelijk kunt vinden in het donker. Maar na een tijd de camera te gebruiken weet je deze eigenlijk altijd wel te vinden.
  • Opstarttijd van de camera: wanneer deze langer dan een paar uur heeft uitgestaan, duurt het opstarten zo’n 3 a 5 seconden langer dan wanneer je deze aanzet vlak nadat je ‘m gebruikt hebt.
  • Één van de twee bevestigingsgaten voor de halsband steekt uit de body, het was mooi geweest als deze net als aan de andere kant volledig in de body was verwerkt.
  • Het scherm kan niet volledig kantelen wanneer een koptelefoon of HDMI-poort gebruikt wordt.

Op deze kleine verbeterpunten na ben ik ontzettend tevreden met de S5 II. Ik kan niet wachten om deze mooie camera mee te nemen op mijn volgende reis en nog meer geweldige landschappen vast te leggen!

Bekijk de S5 II en handige accessoires

Auteur

Rick Ouwehand

Rick Ouwehand is een fotograaf die zich voornamelijk richt op landschap- en reisfotografie. Hij woont aan de kust van Katwijk aan Zee. Hierdoor is hij dus regelmatig te vinden op het strand om een mooie zonsondergang vast te leggen, maar het liefst gaat hij naar de bergen om de ruige pieken vast te leggen.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.