Het Beeldrecept van Frouke Ringenoldus: Geesten bij het Shinto-altaar

Cameranu
1 jaar geleden

In het Beeldrecept leer je meer over hoe een foto tot stand is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de camera-instellingen, de nodige voorbereidingen, het licht dat is gebruikt en welke apparatuur je nodig hebt. Frouke Ringenoldus vertelt hoe ze bij het Shinto-altaar, een populaire plek in Japan, deze bijzondere foto heeft weten te maken!

Hoe bereid je je voor?

Tijdens het voorbereiden van onze reis naar Japan zag ik beelden van de Fushimi Inari Shrine in Kyoto, ook wel Thousands Torii Gates of Ten Thousand Shrines genoemd. Ik vond ze super gaaf en ze kwamen bovenaan mijn must see lijst te staan. Online zie je overal dezelfde beelden van deze tempel omdat het een populaire plek is. Bij mij ontsprong gelijk het idee om een foto te maken waarbij er een soort van geest door de tempel dwaalt, bij voorkeur een geest met een kimono aan, de foto heet dan ook Ghost. Wat mij betreft was de dame in kimono de grootste uitdaging.

Wat heeft Frouke gebruikt?

Met een vakantie gaan altijd mijn Canon EOS 6D spiegelreflexcamera en naast mijn 17-40mm ook mijn Canon EF 24-105mm f/4.0L IS II USM en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM III objectieven mee. Speciaal voor deze foto ging ook mijn Joby GorillaPod mee, omdat een draagbaar statief tijdens het reizen het handigst is. Daarnaast heb ik een Canon afstandsbediening en een grijsfilter van HOYA gebruikt. Helaas weet ik niet meer hoeveel stops het filter precies was.

Qua filters kies ik heel bewust voor HOYA. Tijdens een filter workshop heb ik de verschillende merken filters op de optische bank gezien. De resultaten daarvan hebben mij als ex-opticien en productmanager brillenglazen bevestigd dat HOYA er met kop en schouders bovenuit sprong en nauwelijks vertekening of chromatische aberraties heeft. Daarnaast weet ik dat HOYA producten in eigen beheer ontwikkeld, waardoor de cohesie tussen het lens-materiaal en coating veel duurzamer is dan bij andere merken.

Wat waren de camera-instellingen?

Omdat ik beweging wilde weergeven heb ik m’n camera op de TV-stand gezet met een zo laag mogelijke ISO-waarde, in mijn geval 100. Daarnaast heb ik mijn diafragmawaarde flink hoog gezet op f/16 en mijn brandpuntsafstand op 17mm. Om het effect van een geest te realiseren heb ik gekozen voor een lange sluitertijd van 10 seconden. Het is een kwestie van uitproberen en ook een beetje hopen op goed geluk, want op het kleine schermpje van de camera is het lastig te zien. Tijdens deze vakantie hadden we de laptop mee en zelfs daarop had ik deze foto gemist. Pas thuis op mijn grote scherm zag ik dat ik de foto had gemaakt waarop ik gehoopt had.

Heb je nog ergens extra op gelet tijdens het fotograferen?

Het belangrijkste om het idee in mijn hoofd te realiseren was dat er iemand in kimono liep. Ik heb genoeg andere mensen tussendoor gefotografeerd om het perfecte standpunt te vinden. Als er mensen kwamen was het een kwestie van klikken, iets wat ik normaal juist niet doe met fotografie. Normaliter kijk ik twee keer voordat ik bewust de foto ga maken, mijn slogan is dan ook Kijken Kijken dan Klikken!.

Wat heb je bij deze foto aan bewerking gedaan?

Ik selecteer mijn RAW-bestanden in Lightroom. Ik gebruik dit programma voor het meeste van mijn bewerking. Bij de lenscorrecties heb ik het lensprofiel ingeschakeld en kleurafwijkingen verwijderd, hiervoor gebruik ik standaard een voorinstelling tijdens het importeren. Omdat er best een behoorlijk verschil tussen de donkere en lichte delen was heb ik de schaduwen lichter gemaakt en de hooglichten er zoveel mogelijk uitgehaald. Verder heb ik het geheel lichter gemaakt.

Heb je nog handige tips voor andere fotografen?

Mijn nummer één tip is dat je niet moet vergeten je stabilisatie uit te zetten als je met een statief werkt. Daarnaast vind ik het vooral op reis handig om de GPS op mijn camera in te schakelen. Als je je foto’s hierna importeert in Lightroom kunt je precies zien waar de foto is gemaakt. Leuk voor als je er een fotoboek mee wilt maken bijvoorbeeld!. Zo waren we ooit in Maleisië en bezochten daar een straat met allemaal Thaise tempels naast elkaar. Als je dan thuiskomt weet je echt niet meer welke foto bij welke tempel gemaakt is. Dankzij de GPS kon ik iedere tempel een naam en wat uitleg geven.

Iets wat ook altijd meegaat op vakantie is een zelfgemaakte bush bag. Dit kun je gebruiken om je camera een stabiele houding te geven op de grond of op een muurtje, zonder dat je camera beschadigd. Zelf maak ik de bush bag van een lapje stof met een rits erin in de vorm van een zak. Wat ook kan is om er een plastic zip bag voor te gebruiken, maar dat is wel weer plastic. Neem deze leeg mee en koop op de plek van je bestemming een zak rijst of erwten bijvoorbeeld. Vul de plastic zip bag en als je terug naar huis gaat, kun je het zakje zo weer legen.

Over Frouke

Frouke Ringenoldus is 59 jaar en vakfotograaf. Al vanaf jonge leeftijd was Frouke aan het fotograferen en ze had als kind zelfs een doka op haar slaapkamer. Ze heeft twee grote passies, reizen en fotografie, die ze samenvoegt in reisfotografie. Na jaren in de optiek werkzaam te zijn geweest is ze op 50-jarige leeftijd naar de Fotovakschool gegaan voor de opleiding tot vakfotograaf. Door de hoge saturatie van reisfotografen heeft Frouke zich gespecialiseerd in afscheidsfotografie en herinneringsportretten. Hierbij komt de ervaring die ze opgedaan heeft tijdens het reizen goed van pas, want bij haar werk is ze met veel verschillende vormen van fotografie bezig. De naam van haar bedrijf is foto-N-zo en haar afscheidsfotografie heet Keep Memories Alive. Neem een kijkje op haar website om meer van Frouke’s werk te zien!

Vergeet dit niet mee te nemen op reis

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.